[anysurfer.logo]

Hoe word ik partner van WAT WAT?

Hoe word ik partner van WAT WAT?

WAT WAT

WAT WAT bouwt op sterke partnerschappen. Wil je deel uitmaken van het netwerk? Dat kan zo: 

  • Heb je expertise in een bepaald thema dat voor jongeren relevant is? Ga naar Contentpartners
  • Maak je zelf jongerenvriendelijke content? Ga naar Labelpartners
  • Heb je een generalistische website waarop je extra informatie wil zetten? Ga naar Embedpartners
  • Bied je een luisterend oor aan (onder andere) jongeren? Ga naar Contactpartners
  • Wil je WAT WAT breed bekend maken bij jongeren? Ga naar Bereikpartners
Pas je niet in een hokje, maar ben je wel heel enthousiast? Laat het weten aan Emma Daeleman.

Contentpartners

Profiel

  • Heeft expertise in een bepaald thema dat voor jongeren relevant is
  • Heeft niet persé zelf een informatieproduct naar jongeren toe 
Taak in het partnerschap

Schrijft WAT WAT artikels.

Wat biedt WAT WAT de partner aan?

  • Als contentpartner neem je deel aan een WAT WAT co-workdag in de zomermaanden, waarbij je als contentpartner een netwerk opbouwt, uitwisselt met andere jeugdinformatiepartners en inzicht krijgt in de vragen die jongeren zich stellen over jouw thema. 
  • WAT WAT verhoogt de visibiliteit en de vindbaarheid van de contentpartner indien de partner zelf content op maat van jongeren aanbiedt, door binnen de WAT WAT artikels te verwijzen naar de partner indien relevant.
  • Je organisatie wordt vermeld bij elk artikel dat je schrijft op www.watwat.be.
  • Zet de contentpartner zelf nog geen specifieke communicatie naar jongeren op, dan kunnen de kanalen van WAT WAT een waardevolle bijdrage leveren aan de vertaling van content op jongerenmaat, en de communicatie ervan naar jongeren toe. 
  • Je krijgt inzicht in de bezoekerscijfers en feedback van jongeren op jouw artikels.
  • Contentpartners mogen de paginaweergaves van hun artikels op WAT WAT meetellen om aan te tonen dat ze voldoen aan de erkenningsvereisten in het kader van het decreet houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid.
Wat biedt de partner aan WAT WAT?

WAT WAT kan bouwen op de thema-expertise van de partner. De partner neemt deel aan een co-workdag, doet een update van de content op de website wanneer nodig,... Het is enkel en alleen dankzij deze partners dat de content van WAT WAT tot stand komt. Deze partners voelen zich dan ook sterke (mede-)eigenaars van WAT WAT.

Voorbeeld op de website en Instagram

Labelpartner

Profiel

  • Heeft zelf jeugdvriendelijke content
Taak in het partnerschap

Wat biedt WAT WAT de partner aan?

Het WAT WAT label als erkenning voor kwaliteitsvolle jeugdinformatie. Relevante bronnen van labelpartners worden door WAT WAT vindbaar gemaakt voor jongeren en hun begeleiders. Zo kan www.gostrange.be tussen de zoekresultaten van WAT WAT staan. WAT WAT tools (zoals brochures, lespakketten, spelen, …) worden opgenomen op de Pinterestpagina van WAT WAT. De advies- en erkenningscommissie van WAT WAT screent tweejaarlijks de producten van de labelpartner en geeft hierop feedback. Je krijgt toegang tot de emoji’s en iconen van WAT WAT om te gebruiken in je eigen jeugdvriendelijke content. 

Wat biedt de partner aan WAT WAT? 

Relevante webpagina’s van de labelpartners maken de zoekfunctionaliteit van WAT WAT rijker.

Voorbeeld op de website van GoStrange en op WAT WAT

Embedpartner 

Profiel

  • Heeft een generalistische website of platform naar jongeren toe
  • Wil dit graag spijzen met betrouwbare informatie voor jongeren 
Taak in het partnerschap

  • Embedt specifieke info van WAT WAT op eigen website/platform 
  • Let op: content embedden via een API vraagt een aanpassing aan je eigen website en kost dus geld.

Wat biedt WAT WAT de partner aan?

De embedpartner krijgt gepersonaliseerde up-to-date informatie op maat van jongeren om op de eigen website te ontsluiten. Partners kunnen zelf bepalen welke artikels van welke thema's of voor welke leeftijd ze opnemen. Partners kunnen door het embedden van WAT WAT content jongeren toeleiden tot kwaliteitsvolle info en advies. Embedpartners moeten zelf minder investeren in eigen contentcreatie en kunnen zich volop concentreren op hun kerntaken.

Wat biedt de partner aan WAT WAT? 

De info van WAT WAT bereikt via de embedpartner meer en andere jongeren. Een embedpartner levert gebruikersdata aan om content en zoek-functionaliteiten WAT WAT te optimaliseren.  

Voorbeeld

Binnenkort start een proefproject met Awel.  

Contactpartner 

Profiel

  • Biedt een luisterend oor/advies/hulp aan jongeren 
Taak in het partnerschap

  • Geeft jongeren die via WAT WAT binnen komen, een luisterend oor, advies of hulp

Wat biedt WAT WAT de partner aan? 

De contactpartner komt terecht in het blokje PRAAT EROVER bij artikels op www.watwat.be. Op die manier komen jongeren met een bepaalde vraag meteen bij de juiste partner terecht.

Wat biedt de partner aan WAT WAT? 

Jongeren die niet voldoende antwoord vinden op basis van de info online, kunnen makkelijk contact opnemen met advies of hulpverleners. De contactpartner streeft mee naar een manier om een zo direct mogelijke, laagdrempelige verbinding op te zetten. De contactpartner zoekt mee naar een manier om na te gaan hoeveel jongeren via WAT WAT binnenkomen, of die op de juiste plaats zijn terecht gekomen en of die goed verder geholpen werden. Op die manier krijgt WAT WAT meer vat op de doorverwijzingsprocessen naar advies of hulp.     

Voorbeeld op WAT WAT

Bereikpartner

Profiel

  • Bereikt heel veel jongeren
Taak

  • Versterkt WAT WAT door:
    • integratie in kaart (bv UiT-Pas)
    • integratie in jongerenmedia (bv Ketnet, MNM, StuBru, wtFOCK,...)
    • inbedding in context (bv. onderwijskoepels, bibs,..) 
Wat biedt WAT WAT de partner aan?

De bereikpartner kan zijn maatschappelijke rol opnemen om jongeren toe te leiden naar kwaliteitsvolle info en advies. Bijvoorbeeld door het linken van WAT WAT aan jongerenproducties waar jongeren fan van zijn of aan contexten waar jongeren vaak komen.  

Wat biedt de partner aan WAT WAT?

Deze partners versterken het bereik van WAT WAT, door het inzetten van hun kanalen en omgevingen die vertrouwd zijn bij jongeren.  

Voorbeeld

De online jongerenreeks wtFOCK verwees door naar WAT WAT toen het hoofdpersonage Zoë in juni 2019 een heftige periode doormaakte.

Ik wil partner worden

  • Potentiële embedpartners nemen contact op met Sofie.
  • Interesse in content-, label- of contactpartnerschap? Neem contact op met Marian.
  • Bereikpartner worden? Bel of mail Emma!

Marian                    Michielsen
Marian Michielsen
  • Jeugdinformatiemedewerker WAT WAT
Sofie                    Iserbyt
Sofie Iserbyt
  • Jeugdinformatiemedewerker WAT WAT