[anysurfer.logo]
You are previewing the website. You can switch to the regular view.

Geld verdienen

Geld verdienen

Jongeren en werk

Wat is blijven hangen bij de deelnemende jongeren en jeugdwerkers van Expeditie Werk? Wat leerden ze? Hoe kijken zij nu naar de toekomst van werk? Welke antwoorden geven zij op onze 5 centrale vragen? We hoorden enerzijds heel wat noden en behoeftes. Anderzijds hoorden we ook al enkele oplossingsrichtingen. Dit vormen de eerste resultaten uit het project Expeditie Werk die we later willen toetsen in een grootschalige bevraging. We geven deze hypotheses hier per thema weer.

Noden/behoeftes/blik van jongeren

Behoefte om geld te verdienen en zekerheid

  • Voor jongeren is een job hebben gelijk aan inkomen en dus zekerheid.

  • Sommige jongeren ervaren een externe druk om economisch bij te dragen. Voor sommige betekent dit dat ze snel op de arbeidsmarkt een job moeten vinden en er minder ruimte is voor zelfontplooiing of het verder zoeken naar een kwalitatieve job.

  • Andere jongeren komen door hun noodzaak om snel geld te verdienen in een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt: korte contracten, flexibele jobs, laagbetaald, moeilijke uren, zwartwerk, … Terwijl extreme flexibilisering van de arbeidsmarkt net maatschappelijk kwetsbare mensen in een precaire positie brengt, bieden flexibele jobs (zoals bv. koerierdiensten) hen anderzijds een makkelijke manier om snel geld te verdienen. 

  • Jongeren krijgen aan het begin van hun carrière veel minder betaald dan hun oudere collega’s. Dit strookt niet altijd met de verantwoordelijkheid die ze nemen op de werkvloer en de financiële behoeftes van jongeren op dat moment in hun leven (een woning, gezin…).

Behoefte aan levenskwaliteit en autonomie

  • Jongeren maken zich zorgen om heel wat maatschappelijke thema’s zoals sociale ongelijkheid, armoede, klimaatopwarming, … Ze geven aan dat een maatschappelijk model gebaseerd op economische groei niet houdbaar is en om alternatieven vraagt.

  • Sommige jongeren geven aan, dat zeker in hun jonge jaren levenskwaliteit en ervaringen opdoen belangrijker is dan luxe nastreven en veel geld verdienen.

  • Enerzijds willen jongeren tijd en ruimte om zich tijdens of na hun schoolloopbaan verder te ontplooien, te experimenteren, jobs uit te proberen of hun eigen project te beginnen.

  • Anderzijds willen jongeren vrij kunnen kiezen om (op bepaalde momenten in hun leven) ook andere vormen van arbeid te verrichten (vrijwilligerswerk, zorg, opleiding), zonder sociale rechten te verliezen.

Oplossingsrichtingen

Jongeren zien mogelijkheden om alternatieven te stimuleren die leiden tot een meer menselijke economie:

1. Inkomen en sociale rechten loskoppelen van werk gehaald uit arbeid.

  • Dit betekent een universeel basisinkomen uitkeren, bijvoorbeeld een startersinkomen aan jongeren tussen 18 en 25 jaar. 
  • Andere vormen van werk (zoals zorg, vrijwilligerswerk, …) maatschappelijk valoriseren door bijvoorbeeld sociale rechten (zoals pensioensopbouw, betaalde vakantie, ziekteverlof, …) toe te kennen.

“Koppel job en inkomen volledig los"

“Ik wil kunnen kiezen wat ik wil doen. Maar de beslissing zou inderdaad makkelijker zijn moesten job en inkomen volledig losgekoppeld worden, met een soort basisinkomen. Dan denk ik dat er meer mensen zouden zijn die zouden zeggen van “kijk, we gaan eens dat proberen starten” of meer ondernemerschap, omdat dat basisinkomen zekerheid geeft.”


“Begeleiden en ondersteunen is belangrijk"

Eigenlijk moet je op maat de ene jongere en de andere jongere ondersteunen. Zowel financieel als professioneel. Begeleiden is ook ondersteunen. En als we gaan kijken naar het startersinkomen zijn beiden zeer noodzakelijk, zowel begeleiden als financieel ondersteunen. En dat het ook heel afhankelijk is van in wat voor job je start, welke toekomst je die gaat brengen. Wat ons wel heel wat anders lijkt als je heel je leven een ander soort job zou doen, dan zou je misschien geen ondersteuning nodig hebben.”

“Moet een vrouw die voor haar kinderen zorgt ook niet vergoed worden?"

“Moet een vrouw die thuisblijft om voor haar kinderen te zorgen ook vergoed worden daarvoor? Of sociale rechten opbouwen. Dat zou al mooi zijn.”

2.Ondernemerstijd bieden aan ondernemers of wie zijn eigen job wil creëren om de nodige tijd en ruimte te hebben om op te starten.
“Hoeveel testtijd moet je iemand geven om op weg te kunnen gaan?"

“Ja, hoeveel testtijd moet je iemand geven om op weg te kunnen gaan? Als het mislukt, hoeveel keer mag iemand op zijn bek gaan? Dat is moeilijk. Ik hoor nu ook zeggen dat het een beetje individueel afhankelijk zal zijn. Sommige mensen hebben veel begeleiding nodig, anderen niet. Sommige mensen moeten misschien een paar keer op hun bek kunnen gaan, om dan te vinden van: “dat is nu wel wat ik m’n leven lang zou kunnen”


3.Samenwerken, ondernemen en herverdeling organiseren binnen kleinere netwerken en communities.
4. Het sociale zekerheidssysteem optimaliseren door belasting te heffen op waarde die gecreëerd wordt buiten arbeid: bv. technologie, robots, beleggingen, …
5. Verlonen op basis van verdienste en minder op basis van anciënniteit.
“Als je jong bent moet je je hard bewijzen en is het financieel moeilijker"

“Mijn persoonlijke mening, dat je door ervaring meer geld verdient, oké tot daaraan toe. Maar ik denk dat als je looncurve zo is nu (omhoog), zou ze eigenlijk zo moeten zijn (naar beneden). Eerst zijn er studies, dan is het gedaan en dan moet je het allemaal opbouwen. Maar het is juist in die eerste periode, de eerste 10 jaar na u studies bij manier van spreken dat je je zo hard moet bewijzen, plus dat je leven op de rails komt dat het soms financieel moeilijker is. Terwijl dat je je reserve van achteraf niet meer zo hard nodig hebt op dat moment. Uw lening is afbetaald, uw kinderen zijn uit huis. Maar ik weet niet hoe ze dat in de realiteit gaan kunnen omvormen.”


“Ok herverdeling, maar niet binnen een job zelf"

“Herverdeling vind ik een heel goed idee, maar niet binnen een job zelf. Waarom? Het beste voorbeeld zijn leerkrachten. Die hebben gewoon 1 grote pot. Die hebben alleen een leeftijdscategorie of een anciënniteit, en naar gelang je leeftijd verdien je zoveel geld. Dus je weet als jonge leerkracht verdien je iets minder, maar later zal het wel omhoog gaan. Dat is zo’n fucked up systeem. Omdat je letterlijk ziet: de mensen die het meest verdienen, het grootste deel daarvan is niet meer gemotiveerd. Die jongere leerkrachten die dan te weinig geld krijgen voor wat ze dan doen, die zijn net diegene die het meest bijdragen en het meest er voor doen.”