[anysurfer.logo]
You are previewing the website. You can switch to the regular view.

Aan de slag met het evaluatiemoment van kadervorming

Aan de slag met het evaluatiemoment van kadervorming

Kadervorming

Dit artikel zet je op weg om voor het eerst een evaluatiemoment als sluitstuk van een kadervormingstraject op poten te zetten. Het kan je ook helpen om je huidige manier van werken grondig onder de loep te nemen. Aan de hand van een aantal richtvragen – zowel inhoudelijk als praktisch – zetten we je op weg om een sterk reflectiemoment in elkaar te steken. Durf de oefening aan te gaan en de zaken in vraag stellen. Doorloop de vragen individueel, met collega’s of vrijwilligers. Daarna moet je het enkel nog inzichtelijk in je aanvraagdossier neerpennen en nadien tot bij je vormingsbegeleiders en –deelnemers krijgen. Maar ook dat komt goed. 

Als je de bomen door het bos niet meer ziet, neem dan rustig de artikels onder het onderwerp ‘Kadervorming’ door. Als het dan nog niet duidelijk is: durf te vragen. Heel de (kader)vormingswereld werkt in hetzelfde systeem, je zal heus handige tips bij anderen kunnen vinden.  

1. Wat vraagt afdeling Jeugd? 

Je bent als organisatie behoorlijk vrij om je evaluatiemoment zelf vorm te geven naar eigen believen. De inhoudelijke basis van het evaluatiemoment is het competentieprofiel dat bij het attest hoort. De doelstellingen die de afdeling Jeugd oplegt, zijn:

  • De deelnemer en begeleider reflecteren over, en evalueren de competentieverwerving van de deelnemer. 
  • Deze evaluatie vindt een naslag in het trajectboekje. 

2. Deelnemersperspectief 

Het evaluatiemoment is het sluitstuk van het kadervormingstraject dat een deelnemer doorloopt. Het is een afronding van inzet doorheen cursus en stageperiode en luidt een nieuw hoofdstuk in voor een deelnemer. Probeer het evaluatiemoment dan ook te bekijken vanuit het perspectief van een deelnemer en maak er een stevige afsluiter van. Coach je deelnemer, zet hem/haar aan tot een diepe reflectie over zijn eigen kennen, zijn en kunnen. Zelfreflectie vormt de kern van het evaluatiemoment. 

 Naast dit eerder productgericht kijken naar de deelnemer als animator, is het ook aan te raden om aandacht te besteden aan het proces dat hij/zij doormaakte: maak gebruik van het trajectboekje om de vergelijking tussen cursus, stage en dit moment te maken: welke vooruitgang zien jullie? Wat is er veranderd? Ook het persoonlijke kan aan bod komen in het evaluatiemoment: hoe voelt de deelnemer zich in zijn/haar rol als animator/hoofdanimator/instructeur?  

3. Organisatieperspectief 

Vanuit een organisatieperspectief schuilt er in het evaluatiemoment ook een buitenkans: doordat je deelnemers na de stage nog eens in huis hebt, krijg je de kans om de impact van je vormingsprogramma na te gaan. Door cursisten aan te zetten tot diepgaande reflectie over hun kadervormingstraject, kan je als organisatie ook veel leren en een nuttige evaluatie van je eigen vormingsprogramma en kadervormingstrajecten maken.