[anysurfer.logo]

Communicatiekliniek 2019

Communicatiekliniek 2019

communicatie   |  12 JUNI 2019 | 09:30-17:00
communicatiekliniek

Driemaal is scheepsrecht. Want de derde editie van De Communicatiekliniek is zonder enige twijfel groter, interessanter, beter, relevanter én meer inspirerend dan ooit. 

Zonder te overdrijven: alles wat je werkelijk moet weten of kunnen in het hedendaagse communicatievak, komt hier aan bod.
Kom dus naar de Communicatiekliniek en stap als een ander mens weer naar buiten.

Op 12 juni krijg je niet alleen theoretische modellen voorgeschoteld maar, en vooral: inzichten uit de praktijk, van tal van ervaren collega’s. En de kans om honderduit vragen te stellen, te netwerken en plannen te smeden.

Programma

programma communicatiekliniek
Hans Van De Water

Presenteren met impact - Hans De Water

Waarom geef je presentaties? Waarschijnlijk omdat je het publiek iets wil bijbrengen of hen wil aanzetten om in actie te schieten. Maar met saaie presentaties lukt dat helaas niet. Hoe dan wel?

Tijdens de workshop krijg je een handvol praktische tips mee om het publiek niet alleen aan je lippen te laten hangen, maar ook enthousiast te maken om aan de slag te gaan met jouw boodschap.
Hans Van de Water is presentatiecoach en drijvende kracht achter The Floor is Yours. Zij levensmotto: ‘Het leven is te kort voor slechte presentaties!’ Hij trainde al meer dan duizend onderzoekers en professionals in helder presenteren.

Samen met Toon Verlinden schreef hij het boek ‘The floor is yours: leren presenteren van brainstorm tot applaus’. Hans organiseert jaarlijks de Wetenschapsbattle, een wedstrijd waar wetenschappers hun onderzoek presenteren voor lagereschoolkinderen.

9u45 tot 12u30 - Auditorium

Roel Daenen

Heerlijk heldere teksten schrijven? Fluitje van een cent! - Roel Daenen

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Toch? Maar van zodra we de pen ter hand nemen om u of een andere persoon te berichten over deze of gene gebeurtenis, dan gebeurt er – zeer ongemerkt en als vanzelf, als in: ‘automatisch’ – iets merkwaardigs, dat zich inkantelt in de schrijfattitude van de auteur van de pennenvrucht waarover sprake in het begin van deze zin – als u zich dat nog voor de geest kunt halen, in deze meanderende stroom van zichzelf uitkristalliserende ingekleurde taalkundige constructies-met-handvatten. Pardon?

Uiteraard was de vorige zin een voorbeeld van hoe het vooral niet moet. Veel mensen verstarren als ze iets moeten schrijven. Ze vertonen uitstelgedrag of drukken zich plotseling wollig uit, gebruiken veel en moeilijke woorden en rijgen de ene bijzin na de andere aan elkaar. Het resultaat is een woorden- en zinnenbrij die zelfs de meest volhardende lezer afschrikt.

Maar: het goede nieuws is dat je schrijven echt kan leren! Want schrijven is ook (en vooral) een kwestie van techniek. We hebben het dan niet over grammaticaal correcte constructies, maar over vlot leesbare, heerlijk heldere zinnen die samen een tekst vormen en uw lezer aansporen om iets te doen. Naar je tentoonstelling of locatie komen bijvoorbeeld. Of meer informatie opvragen. Hij of zij voelt zich aangesproken, en wil meer te weten komen over uw project of plannen. Dat wil jij toch ook?

Roel Daenen studeerde geschiedenis aan de UGent en de Universidade nova de Lisboa. Hij heeft een grote voorliefde voor literatuur en taal, en strips in het bijzonder. Roel werkt als manager communicatie, pers en partnership voor FARO en is hoofdredacteur van twee bladen: faro | tijdschrift over cultureel erfgoed en Stripgids. Daarnaast schrijft hij voor een aantal andere bladen en kranten en geeft hij ook geregeld les. Heerlijk heldere taal is een van zijn stokpaardjes.

9u45 tot 12u30 - Skyroom 1

Ingrid Tiggelovend

Aan de slag met diversiteitscommunicatie - Ingrid Tiggelovend

Etnomarketing heeft als invalshoek ‘wat onderscheidt ons’. Diversiteitscommunicatie legt de nadruk op ‘wat verbindt ons’. Gedurende deze sessie neemt Ingrid Tiggelovend je op een interactieve manier mee – met zelfscans en bespreking van het eigen communicatiemateriaal – om het concept ‘diversiteitscommunicatie’ te verduidelijken. De begrippen moslimmarketing, kruispuntdenken, dekolonisering, fake communicatie, whitewashing, stereotypering, windowdressing, … passeren de revue. Je krijgt tien tips & trics om doelgericht, duurzaam en geloofwaardig te communiceren in de superdiverse samenleving. Neem zeker eigen communicatiemateriaal mee!

Ingrid Tiggelovend is stichter-coördinator van Studio Sesam. Sinds 2004 publiceert ze over communiceren met een cultureel divers publiek en ondersteunt ze organisaties met veldonderzoek, campagnes en communicatiematerialen. Ze lanceerde het Sesam-literatuurproject, introduceert nieuwe talentvolle schrijvers en illustratoren en is uitgever van (kinder)boeken. Zelf schreef ze ‘Diversiteitscommunicatie. Verbindende communicatie & marketing’ (2019).

9u45 tot 11u - Skyroom
11u15 tot 12u30 - Skyroom

CHARIS LIBOTTON

Veranderingscommunicatie - Charis Libotton

Wat als je anderen moet overtuigen om een andere weg in te slaan dan ze zelf zouden willen? Wat als er in de wandelgangen al veel verteld is en jij moet nu de boodschap gaan brengen? Op zulke momenten is het belangrijk om mensen toch mee te krijgen in die veranderingen waar jij over gaat communiceren. Hoe pak je dit het best aan? We gebruiken de techniek van burning platform – promised land als basis om ons verhaal aan op te hangen. Hiermee gaan we aan de slag om de vertaling te maken naar enkele praktijkvoorbeelden. 

We maken de sessie interactief en bespreken enkele van jouw voorbeelden. Charis Libotton studeerde naast haar lerarenopleiding, arbeids- en organisatiepsychologie. Doorheen haar carrière stond mensen opleiden steeds centraal. Op dit moment begeleidt ze veranderingstrajecten en leertrajecten en is ze zaakvoerder van Knowledge On the Spot.

9u45 tot 11u - Raadzaal
11u15 tot 12u30 - Raadzaal

LIEVEN DE MAERTELAERE

Het medialandschap anno 2019. En hoe ermee om te gaan - Lieven De Maertelaere

In deze workshop leer je onder meer hoe het medialandschap anno 2019 in elkaar zit en hoe de journalisten en redacties van vandaag werken. En we bekijken ook hoe jouw nieuws kan opvallen in de massa van persberichten die elke dag verstuurd wordt.

Lieven De Maertelaere werkt al twaalf jaar bij Belga, eerst als newsmanager, tegenwoordig als Chief Commercial Officer. Voordien was hij onder meer aan de slag als eindredacteur bij Qmusic. Lieven geeft geregeld workshops aan mensen die in het nieuws willen komen, via persberichten of radio- en tv-interviews.

9u45 tot 11u - Skyroom 2
11u15 tot 12u30 - Skyroom 2

KATRIEN KIEKENS

Eerst de planning, dan de rest - Katrien Kiekens

In deze workshop krijg je niet enkel een overzicht van online planningstools, maar leer je hoe planning helpt om een team efficiënter, autonomer en creatiever te laten werken. Op het einde van de workshop ga je zelf aan de slag in BaseCamp of Asana met een concreet project dat in je organisatie op de plank ligt. Denk in de voorbereiding van deze workshop dus na over welk project je in een planning wil gieten, en wie binnen je organisatie betrokken is bij dat project.

Katrien Kiekens is hoofd communicatie bij Kunstenpunt/Flanders Arts Institute. Voordien werkte ze bij in/voor mediabedrijven zoals Mediafin, Medialaan, Vlaamse Nieuwsmedia & Gopress/Mediargus. Je kan haar mailen (katrien@kunsten.be) met vragen over PR & pers, content- en projectbeheer, digitale tools, video en all things organisatiecommunicatie.

9u45 tot 11u - Living
11u15 tot 12u30 - Living

SAM RASSCHAERT

De geheimen van de CRM en segmenteren - Sam Rasschaert & Toon Beullens

Publiekscommunicatie gaat niet over wat je wil vertellen, maar over wie je wil bereiken. Elk individu heeft eigen motivaties en gedragspatronen. Iedereen heeft dus een andere boodschap nodig, op een ander moment. Hoe pas je dit principe toe in je communicatiestrategie? Een accurate publiekssegmentatie en slim gebruik van publieksdata kan je communicatie veel gerichter en effectiever maken. In deze sessie kom je te weten hoe je CRM kan inzetten, en hoe je publiek kan segmenteren op basis van motivaties en participatiegedrag.

Sam Rasschaert en Toon Beullens zijn beide partnermedewerker bij publiq. Als experts in vrijetijdscommunicatie begeleiden zij talloze lokale besturen, cultuurinstellingen en socio-culturele organisaties in het optimaliseren van hun communicatiestrategie. Hun motto: meer publiek bereiken is fijn, en dat hoeft niet duur of moeilijk te zijn!

13u30 tot 14u45 - Auditorium
15u tot 16u15 - Auditorium

MAAIKE MAES

Nudging of hoe verleid je mensen met communicatie - Maaike Maes

Mensen doen niet altijd wat ze zouden willen doen, of wat anderen van hen verwachten. Ze laten zich beïnvloeden door het gedrag van anderen en vervallen gemakkelijk in oude gewoontes. Deze workshop voedt je met ideeën om mensen hun gedrag effectief te veranderen aan de hand van ‘nudges’: kleine duwtjes en stootjes in de goede richting. Zin om met deze nieuwe stijl van communiceren aan de slag te gaan? Met enkele inzichten uit de gedragswetenschappen scherp in je achterhoofd, kan je sterker gaan ‘nudgen’, onder meer door creatief om te gaan met communicatie.

Maaike Maes is psychologe en heeft een passie voor evolutie. Met nudgeME begeleidt ze veranderingstrajecten waarin mensen, teams en organisaties gemotiveerd zijn voor verbetering. De essentie zit voor haar in een zuiver eco-systeem waar visie, leiderschap en cultuur op elkaar afgestemd worden. Ze vindt dat bijna elk woord goed moet zitten om het geheel ‘in gang’ te krijgen. Maaike houdt van heerlijke koffie, lopen & fietsen, de stilte van de natuur en de kwetsbaarheid van muziek. 

13u30 tot 16u15 - Skyroom 1

RENATE NEVEN

Is jouw communicatie jongerenproof? - Renate Neven

Ook moeite om ‘het jonge volkje’ te bereiken? Renate gidst je doorheen een aantal guidelines rond jongerencommunicatie. Verwacht je in deze sessie aan theoretische invalshoeken, praktische tips en tricks en praktijkvoorbeelden uit de sector.

Renate Neven behaalde een Master of Arts in de Cultuurwetenschappen aan Maastricht University. Daarnaast volgde ze de flexibele lerarenopleiding en de postgraduaat cultuureducator (Hogeschool PXL). Ze deed de afgelopen jaren heel wat ervaring op rond jongerencommunciatie en het organiseren van campagnes, events en workshops voor jongeren. Ze werkt momenteel als medewerker campagnes en projecten voor het jongerenlabel BILL van de organisatie publiq vzw. 

13u30 tot 14u45 - Skyroom 2
15u tot 16u15 - Skyroom 2

Anneleen Ophoff

360° video en digital storytelling  - Anneleen Ophoff

Tijdens de Communicatiekliniek kan je bij Anneleen Ophoff terecht voor twee sessies: eentje over 360° video (start 13u30) en eentje over digital storytelling (start 15u00). 

Je kent het wel, met een VR-bril op je hoofd achtervolgd worden door een horde zombies, of de wildste achtbaanrit ooit maken. Maar hoe kan je 360° video gebruiken in jouw communicatie. Hoe kan je dit inzetten voor projecten straffer en innovatiever te maken? En vooral hoe maak je zo een video?

We zijn allemaal op zoek naar nieuwe manieren om ons verhaal op een frisse manier te brengen, en dan liefst online. Anneleen stelt je tijdens deze sessie een straffe tool voor om jouw story in een wip digital te maken.

Anneleen Ophoff werkte een korte tijd voor De Ambrassade, waar ze het jeugdwerk communicatief ondersteunde. Nadien begon ze te werken voor VRT, waar ze redacteur is bij het programma Vranckx. Anneleen is steeds op zoek naar nieuwe digitale manieren om verhalen te vertellen en stelt je op de Communicatiekliniek dan ook twee hippe tools voor om aan digital storytelling te doen.

13u30 tot 14u45 - 360° video - Raadzaal
15u tot 16u15 - digital storytelling - Raadzaal

TINKA CLAEYS

Cultuurcommunicatie van de VRT: samen sterk - Tinka Claeys

Programma’s maken en berichten over ‘cultuur’ behoort tot de kernopdracht van de Vlaamse openbare omroep. Zo is er een expliciete passage in de beheersovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en de VRT gewijd aan de culturele opdracht van de omroep.

Die komt er, samengevat, op neer dat door de berichtgeving de openbare omroep de Vlaming beter wil informeren over het aanbod én tegelijk ook aanzetten om meer te participeren.

Klinkt vast herkenbaar voor iedereen die met publiekscommunicatie bezig is. Tijdens deze sessie krijg je inzicht in hoe de VRT haar nieuwsgaring organiseert en hoe jij daar beter kan op inspelen. Bovendien wordt ook een gloednieuw communicatie-initiatief voorgesteld.

Tinka Claeys is een van de vele VRT-dames met een hart voor kunst en cultuur. Ze experimenteert met nieuwe formats en events met een sterke nadruk op kunst- en cultuurbeleving.

13u30 tot 14u45- Perszaal
15u tot 16u15 - Perszaal

Sarah Latré

Hoe een crisis bezweren? - Sarah Latré

Elke communicatieverantwoordelijke komt op een bepaald moment in zijn of haar carrière een soort crisissituatie tegen. Dat kan gaan van iets dat misliep tijdens een activiteit tot een incident dat breed wordt uitgesmeerd in de media en de goede naam van je organisatie in het gedrang brengt. Maar hoe pak je de communicatie hier rond dan aan? Kies je om af te wachten of ga je net proactief aan de slag en breng je zelf het nieuws naar buiten? Ga je zelf naar de pers of hoop je dat niemand het oppikt? En hoe breng je wat moeilijker nieuws aan ouders, vrijwilligers, leden of andere stakeholder?

Sarah Latré is communicatieverantwoordelijke van de Vlaamse Jeugdraad. Ze kreeg de voorbije maanden zelf heel veel te maken met ‘crisissituaties’ bij de Vlaamse Jeugdraad en pakte de communicatie hier rond steeds efficiënt aan, zoals bij de Pano-reportage rond ‘Schild en Vrienden’.

13u30 tot 16u15 - Living

Lisa                    De Deken
Lisa De Deken
  • Communicatiemedewerker
  • Koninklijke Bibliotheek van België, Keizerslaan, Brussel, België

€50

  • 12 JUNI 2019 | 09:30-17:00