[anysurfer.logo]

Basisopleiding communicatie

Basisopleiding communicatie

communicatie   |  25 APRIL 2019 - 7 JUNI 2019
basisopleiding communcatie

Dé vijfdaagse basisopleiding voor elke startende communicatiemedewerker van een socialprofitorganisatie.

Een doordachte aanpak van communicatie wordt voor elke socialprofitorganisatie belangrijker.
Communicatie helpt om doelgroepen te bereiken en doelstellingen te realiseren. Bovendien levert communicatie ook een belangrijke bijdrage aan het imago, de erkenning en dus ook de financiering van een organisatie.
Socialprofitorganisaties investeren steeds meer in de professionalisering van hun communicatie, met het nodige personeel en de vereiste middelen.De Ambrassade, Kortom, Socius, FARO, en Herita organiseren daarom opnieuw een basisopleiding op maat van elke startende communicatieverantwoordelijke of –medewerker van een socialprofitorganisatie.

Tijdens dit vijfdaags vormingsprogramma komen de belangrijkste en meest relevante communicatiethema’s aan bod. Docenten met een ruime ervaring in de praktijk en de academische wereld maken je wegwijs in communicatiebeleid, communicatieplanning, communicatiemiddelen en relevante communicatiethema’s zoals gedragsverandering en campagnes, scanbaar schrijven, mediabeleid en socialemediastrategie. We sluiten de opleiding af met een feedbackmoment waarbij je jouw praktijkcase voorstelt.


Programma

donderdag 25 april (9u30 - 16u30) - communicatiebeleid

  • Hoe kan een socialprofitorganisatie zijn communicatiebeleid beter aanpakken? Eric Goubin (Thomas More-Memori & Kortom) schetst een denkkader voor communicatiemedewerkers.
    Hij onderstreept het belang van een missie/strategie en bespreekt de mogelijkheden om de resultaten van doelstellingen en acties te meten. Nadien gaat hij in op de communicatiemix en de verhouding tussen digitale en papieren communicatiekanalen.

    Er is bijzondere aandacht voor de communicatie met vrijwilligers, de rol van interne communicatie in een socialprofitorganisatie met afdelingen en de communicatie naar moeilijk bereikbare doelgroepen. Tijdens deze opleidingsdag krijg je gouden tips voor jouw communicatiepraktijk.
    Eric licht de opdracht toe bij de voorstelling van jouw praktijkcase tijdens de laatste opleidingsdag.
donderdag 2 mei (9u30 - 16u30) - communicatieplanning

  • Een communicatieplan is een belangrijke basis en een handig werkinstrument voor het communicatiebeleid van elke organisatie.

    Eric Goubin (Thomas More-Memori & Kortom) vertelt hoe je stapsgewijs een communicatieplan opstelt. Hoe peil je naar behoeften van jouw doelgroepen en hoe maak je werk van strategische doelstellingen? Welke communicatiemix zet je in? Na de middag komen twee cases aan bod.
    Een collega uit de socialprofitsector vertelt hoe hij/zij aan een communicatieplan werkte, met vallen en opstaan. We luisteren naar jouw ervaringen.
donderdag 9 mei (9u30 - 12u30) - Social Media strategie / (13u30 - 16u30) - gedragsverandering en campagnes voeren

  • Heel wat socialprofitorganisaties zijn actief aanwezig op sociale media, vaak met meerdere accounts die spontaan zijn ontstaan. Om echt doelgericht te communiceren heb je ook een strategie nodig. Sofie Verhalle geef je praktische tips om jouw sociale media nog beter en effectiever in te zetten.
    Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten leveren vaak meer op. Hoe creëer je bondgenoten? Hoe maak je een boodschap op maat van een medium? Hoe genereer je aandacht voor jouw boodschap?

    Minder zwerfvuil. Meer bewegen. Minder auto rijden. Heel wat socialprofitorganisaties voeren acties en campagnes, gericht op een ander gedrag. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je ervoor dat mensen dat ene gedrag gaan stellen? Door beter te informeren?
    Fran Bambust (7E-team) toont de mogelijkheden van nudging en keuzeoptimalisatie om een doelgroep in de juiste richting te stimuleren. Ze stelt het 7E-model voor, een werkinstrument om blijvende gedragsverandering via communicatie aan te pakken. 
donderdag 16 mei (9u30 - 12u30) - Mediabeleid / (13u30 - 16u30) - Scanbaar schrijven

  • Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten leveren vaak meer op. Hoe creëer je bondgenoten? Hoe maak je een boodschap op maat van een medium? Hoe genereer je aandacht voor jouw boodschap?
    Hilde Verhelst put uit haar ruime ervaring als persattaché van de provincie Antwerpen. Ze geeft tips en tools voor een betere aanpak van mediarelaties.

     Hoe kijkt je lezer? Hoe leest je kijker? Als communicatiemedewerker schrijf je uitnodigingen, verslagen, nieuwsberichten of interviews. Als je scanbaar schrijft, maak je je teksten professioneler en lezersvriendelijker, ook voor lezers met weinig tijd. Je kiest voor een geschikt lettertype, voor goede illustraties en voor blikvangers die blijven hangen.
    Mark Van Bogaert (zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer) toont hoe je het de lezer zo gemakkelijk mogelijk maakt met de KRANT-methode (Koppen, Reliëf, Accenten, Navigatiestructuur en Tekstblokjes). Zijn tips zijn bruikbaar voor al je teksten: van e-mail tot webtekst, van vergaderverslag tot persbericht.
donderdag 6 juni (13u45 - 16u45) of vrijdag 7 juni (9u30 - 16u30) - Oefening en presentatie

  • Geen theorie zonder praktijk. We luisteren naar jouw ideeën om één of meerdere communicatieproblemen in jouw organisatie beter aan te pakken.

    Eric Goubin geeft tijdens de eerste opleidingsdag toelichting bij deze opdracht. Je dient tijdens de tweede opleidingsdag jouw onderwerp in, individueel of in groep. We mikken op een praktische gerichte probleemstelling die een directe meerwaarde geeft aan de communicatie van jouw organisatie.
    We bespreken jouw praktijkcase samen met de andere deelnemers en enkele externe deskundigen. Een eerste groep licht zijn presentatie toe op donderdag 6 juni in de namiddag, de tweede groep is welkom op vrijdag 7 juni. Bij inschrijving maak je al de keuze tussen één van beide dagen.


Heb je interesse om deze opleiding te volgen? Schrijf je dan in via de website van Kortom.

Lisa                    De Deken
Lisa De Deken
  • Communicatiemedewerker
  • Socius Kaaitheater, Sainctelettesquare, Brussel, België

volledige opleiding: € 400

aparte vormingsdagen: € 120

  • 25 APRIL 2019 | 09:30-16:30
  • 2 MEI 2019 | 09:30-16:30
  • 9 MEI 2019 | 09:30-16:30
  • 16 MEI 2019 | 09:30-16:30
  • 6 JUNI 2019 | 13:45-16:45
  • 7 JUNI 2019 | 09:30-16:30