Studiedag Cultuur in de spiegel: een nieuw perspectief op cultureel leren?

19/10/2017 - 09:30 - 15:30

Tijdens deze studiedag gaan we op zoek naar wat de theorie van ‘Cultuur in de Spiegel’ (CiS) kan betekenen voor de praktijk van het jeugdwerk, het cultureel erfgoed en het sociaal-cultureel werk. Er is veel wat we gemeenschappelijk hebben. Onder meer ons streven naar en een rijke en kwalitatieve culturele en educatieve praktijk!

Precies rond dit thema willen we ervaringen en voorbeelden uitwisselen: hoe proberen wij elk vanuit onze eigenheid een context te creëren om aan cultureel leren te werken? Hoe ondersteunen we daarbij vrijwilligers, begeleiders en gidsen in de processen die zij begeleiden? Wat vinden wij kwaliteit? Zijn er toetsstenen die we kunnen gebruiken?

Een van de toetsstenen voor cultuureducatieve praktijken werd in 2016 gelanceerd in het onderwijs, nl. Cultuur in de Spiegel. CiS is een theoretisch kader dat leerkrachten uit het basis- en secundair onderwijs kan ondersteunen om cultuur op een meer diepgaande en gevarieerde manier in de klaspraktijk te brengen.

We willen je tijdens deze dag informeren over CiS én je ook prikkelen om er mee te werken, aangepast aan onze verschillende doelpublieken.

Doel van de studiedag:

  • uitwisselen van praktijken tussen sectoren;
  • informeren over CiS als theoretisch kader;
  • aanzetten tot zelfreflectie: wat kunnen wij doen met dit kader?

Programma

  • 9u: Welkom
  • 9u30: Ontvangst en inleiding
  • 10u: Uiteenzetting Lode Vermeersch (45’ en mogelijkheid vragen, reacties)
  • 11u: Uiteenzetting Marijke Van Eeckhaut (45’ en mogelijkheid vragen, reacties)
  • 12u: Lunch (broodjes en dessert). Tijd om te netwerken.
  • 13u30: Voorstelling 3 cases ten laatste tot 15u30

’s Namiddags duiken we in de praktijk. De deelnemers aan de studiedag kunnen kiezen uit drie inspirerende praktijkvoorbeelden: één uit het jeugdwerk, één uit het cultureel erfgoedveld en één uit het sociaal-cultureel werk. Daarbij willen we iedereen uitnodigen om over het muurtje te kijken. De cases zullen actief worden gebracht en krijgen een focus op vorming mee.

We koppelen Cultuur in de Spiegel aan deze drie cases. De praktijkvoorbeelden werden niet ontwikkeld met CiS in het achterhoofd, maar samen met het publiek en een CiS-expert willen we het gesprek aangaan over mogelijke manieren waarop CiS een meerwaarde kan betekenen voor de praktijk.

CASES

Case 1: BAZART

– door Rosanne Hulsbosch, Mooss

Zes jaar geleden startte kunstjeugdbeweging BAZART in Leuven en ondertussen vond men een uitvalsbasis in nog acht andere steden. Ook in Antwerpen, Brugge, Brussel, Genk, Gent, Kortrijk, Mechelen en Turnhout komen iedere week kinderen en jongeren samen om op zaterdagnamiddag te spelen met kunst.

Van twee tot vijf is het kot te klein. Kunstenaars passeren de revue, we componeren muziek bij stomme film, maken al dansend lichtfotografie, spelen poppentheater met broccoli en trekken de stad in. Het museum, de bibliotheek en het theater zijn onze speelplek. BAZART zoekt en vindt plezier in alles wat kunst en cultuur is.

De lokale vrijwilligers worden ondersteund door koepelorganisatie Mooss vzw. De vorming en coaching bij BAZART is heel uitgebreid en kan gaan over begeleidershouding, kunsteducatief werken met groepen, groepsdynamiek, etc. De vrijwilliger staat centraal. Er wordt ingezet op vorming en coaching op maat van de verschillende begeleidersploegen. Ervaren en oud-begeleiders in het uitwerken en geven hiervan zijn hierbij betrokken.

We lichten toe wat we doen en waarom, welke uitdagingen we nog zien, en welke stappen we in de toekomst nog willen nemen.

Case 2: GouwGoed, creatieve erfgoedbemiddelaars

– door Martijn Loix, projectwerking en communicatie Erfgoed Haspengouw en Mark Dusar, creatief erfgoedbemiddelaar GouwGoed

Erfgoed Haspengouw richtte zich met het opleidingstraject ‘Word creatief erfgoedbemiddelaar’ tot gemotiveerde vrijwilligers die het verleden van Haspengouw een toekomst willen geven. Dat opleidingstraject was allesbehalve ‘klassiek’ en dat heeft alles te maken met de samenwerking die Erfgoed Haspengouw hiervoor aanging met w wh at*, een educatieve kunstenorganisatie gespecialiseerd in experimentele kunsteducatie. Het doel was om samen tot een vernieuwend vormingstraject te komen dat beeldend en artistiek onderzoek koppelt aan erfgoedbemiddeling. Ook het ontwikkelen van alternatieven voor erfgoedbemiddeling stond voorop. Zo ontstond het traject ‘Word creatief erfgoedbemiddelaar’.

Eén van de creatieve bemiddelaars verwoordde zijn deelname aan dit traject als volgt: “Hoe vaak hebben we niet onder mekaar gezegd: we weten niet waar we gaan landen maar de vlucht is fantastisch!”

Toch heeft het opleidingstraject tot een bijzonder mooi eindresultaat geleid: een verzameling vernieuwende themapakketten voor scholen rond diverse Haspengouwse thema’s onder de naam GouwGoed, en evenveel bonte bemiddelaars die de leerkrachten én leerlingen hierin prikkelen en begeleiden.

Case 3: Leren kijken naar Moderne en Hedendaagse kunst

– door Brigitte Pattyn, Vormingplus Gent-Eeklo, educatief medewerker kunsteducatie en creativiteit en Christine De Vos, stafmedewerker Socius met jarenlange ervaring in scoiaal cultureel werk met personen met een handicap

In het aanbod van Vormingplus wordt het programma ‘Leren kijken naar Moderne en Hedendaagse kunst’ aangeboden in combinatie met museumbezoek.

Spreken over kunst, kunst ervaren, kunst ‘ontcijferen’ en van hedendaagse kunst genieten is wat deze vorming bij deelnemers wil realiseren. Ook al voelt men zich soms verward of geschokt bij het zien van moderne en hedendaagse kunst. In groep doorzien de deelnemers vormgevende principes aan de hand van een reflectiecirkel en worden internationale en Belgische kunstwerken geanalyseerd. Zo vindt men sleutels die inzicht geven in beeldende kunst in relatie tot de maatschappij. Deze werkwijze en vormingsproces worden getoetst aan het kader van Cultuur in de Spiegel.

Praktisch

  • Wanneer: donderdag 19 oktober van 9u30 tot 15u30
  • Waar: Muntpunt (Munt 6 in Brussel)
  • Inschrijven via deze link
  • Gelieve de twee cases van jouw keuze aan te geven in het veld ‘Opmerking’.
  • De deelnameprijs bedraagt 50 euro.
  • Contacteer Jasmien voor meer informatie (jasmien.schutz@ambrassade.be OF 025511384

De studiedag is een gezamenlijk initiatief van de Ambrassade, FARO en Socius.