Basisopleiding Communicatie

20/04/2017 - 09:30 - 16:30
27/04/2017 - 09:30 - 16:30
04/05/2017 - 09:30 - 16:30
11/05/2017 - 09:30 - 16:30
01/06/2017 - 09:30
02/06/2017 - 09:30
Vijfdaagse basisopleiding voor elke startende communicatiemedewerker van een socialprofitorganisatie
 
Een doordachte aanpak van communicatie wordt voor elke socialprofitorganisatie steeds belangrijker. Communicatie helpt om doelgroepen te bereiken en doelstellingen te realiseren. Bovendien levert communicatie ook een belangrijke bijdrage bij het imago, de erkenning en dus ook de financiering van een organisatie.
 
Socialprofitorganisaties investeren steeds meer in de professionalisering van hun communicatie, met het nodige personeel en de vereiste middelen. Kortom, Socius, FARO en De Ambrassade organiseren daarom opnieuw een basisopleiding op maat van elke startende communicatieverantwoordelijke of –medewerker van een socialprofitorganisatie.
 
Tijdens dit vijfdaags vormingsprogramma komen de belangrijkste en meest relevante communicatiethema’s aan bod. Docenten met een ruime ervaring in de praktijk en de academische wereld maken je wegwijs in communicatiebeleid, communicatieplanning, communicatiemiddelen en relevante communicatiethema’s zoals gedragsverandering en campagnes, scanbaar schrijven, mediabeleid en socialemediastrategie. We sluiten de opleiding af met een feedbackmoment waarbij je jouw praktijkcase voorstelt
 
 
 

Programma:

  • donderdag 20 april: Communicatiebeleid

    Hoe kan een socialprofitorganisatie zijn communicatiebeleid beter aanpakken? Eric Goubin (Thomas More-Memori & Kortom) schetst een denkkader voor communicatiemedewerkers.
    Hij onderstreept het belang van een missie/strategie en bespreekt de mogelijkheden om de resultaten van doelstellingen en acties te meten. Nadien gaat hij in op de communicatiemix en de verhouding tussen digitale en papieren communicatiekanalen.
    Er is bijzondere aandacht voor de communicatie met vrijwilligers, de rol van interne communicatie in een socialprofitorganisatie met afdelingen en de communicatie naar moeilijk bereikbare doelgroepen.
    De hele opleidingsdag wordt gelardeerd met gouden tips uit de communicatiepraktijk. Eric licht de opdracht toe bij de voorstelling van jouw praktijkcase tijdens de laatste opleidingsdag.

     
  • donderdag 27 april: Communicatieplanning

    Een communicatieplan is een belangrijke basis en een handig werkinstrument voor het communicatiebeleid van elke organisatie
    Eric Goubin (Thomas More-Memori & Kortom) vertelt hoe je stapsgewijs een communicatieplan opstelt. Hoe peil je naar behoeften van jouw doelgroepen en hoe maak je werk van strategische doelstellingen? Welke communicatiemix zet je in
    Na de middag komen twee cases aan bod. Een collega uit de socialprofitsector vertelt hoe hij/zij aan een communicatieplan werkte, met vallen en opstaan. We luisteren naar jouw ervaringen.

     
  • donderdag 4 mei: Mediabeleid/Scanbaar schrijven

    Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten leveren vaak meer op. Hoe creëer je bondgenoten? Hoe maak je een boodschap op maat van een medium? Hoe genereer je aandacht voor jouw boodschap?
    Kurt Jacobs (coördinator Marketing en Communicatie Bond Beter Leefmilieu) put uit zijn ruime ervaring als journalist en communicatieverantwoordelijke van De Ambrassade en BBL. Hij geeft tips en tools voor een planmatige aanpak van betere mediarelaties.
    Hoe kijkt je lezer? Hoe leest je kijker? Als communicatiemedewerker schrijf je uitnodigingen, verslagen, nieuwsberichten of interviews. Als je scanbaar schrijft, maak je je teksten professioneler en lezersvriendelijker, ook voor lezers met weinig tijd. Je kiest voor een geschikt lettertype, voor goede illustraties en voor blikvangers die blijven hangen.
    Mark Van Bogaert (zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer) toont hoe je het de lezer zo gemakkelijk mogelijk maakt met de KRANT-methode (Koppen, Reliëf, Accenten, Navigatiestructuur en Tekstblokjes). Zijn tips zijn bruikbaar voor al je teksten: van e-mail tot webtekst, van vergaderverslag tot persbericht.
 
  • donderdag 11 mei: Sociale mediastrategie/Gedragsverandering & Campagnes voeren

    Heel wat socialprofitorganisaties zijn actief aanwezig op sociale media, vaak met meerdere accounts die spontaan ontstaan zijn. Om echt doelgericht te communiceren heb je ook een strategie nodig. Sofie Verhalle toont hoe je op een effectieve manier en vol zelfvertrouwen gebruik maakt van de mogelijkheden die sociale media te bieden hebben.
    Minder zwerfvuil. Meer bewegen. Minder auto rijden. Heel wat socialprofitorganisaties voeren acties en campagnes, gericht op een ander gedrag. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je ervoor dat mensen dat ene gedrag gaan stellen? Door beter te informeren?
    Fran Bambust (7E-team) toont de mogelijkheden van nudging en keuzeoptimalisatie om een doelgroep in de juiste richting te stimuleren. Ze stelt het 7E-model voor, een werkinstrument om blijvende gedragsverandering via communicatie aan te pakken.
 
  • donderdag 1 juni en vrijdag 2 juni: Oefening & presentatie

    Geen theorie zonder praktijk. De laatste vormingsdag luisteren we naar jouw ideeën om één of meerdere communicatieproblemen in jouw organisatie aan te pakken.
    Eric Goubin geeft tijdens de eerste opleidingsdag toelichting bij deze opdracht. Je dient tijdens de tweede opleidingsdag jouw onderwerp in, individueel of in groep. We mikken op een praktische gerichte probleemstelling die een directe meerwaarde geeft aan de communicatie van jouw organisatie.
    We bespreken jouw praktijkcase samen met de andere deelnemers en enkele externe deskundigen. Een eerste groep licht zijn presentatie toe op donderdag 1 juni, de tweede groep is welkom op vrijdag 2 juni. Bij inschrijving maak je al de keuze tussen één van beide dagen.

Praktisch

  • Begeleiding:
    De Ambrassade, Faro, Socius en Kortom
     
  • Data: 
    De bijeenkomsten gaan door op  bij FARO op 20 april, 27 april, 4 mei en 11 mei (Priemstraat 51 in Brussel) telkens van 9u30 tot 16u30. Je stelt je praktijkcase voor op 1 of 2 juni.
     
  • Locatie:
    Faro (Priemstraat 51 in Brussel)

    FARO bevindt zich in de Priemstraat, recht tegenvoer de ingang van station Brussel-Kapellekerk (tussen station Brussel-Centraal en station Brussel-Zuid). In dit gebouw zijn onder meer Cultuurconnect en FARO gevestigd.
     
    Station Brussel-Kapellekerk: Neem de uitgang aan de voorzijde. Steek de straat over tot in de Priemstraat
    Station Brussel-Zuid. Neem de uitgang Fonsny. Ga naar links richting binnenring. Steek de binnenring over en ga onder de spoorwegbrug door. Wandel rechts in de Stalingradlaan. Ga naar rechts in de Radstraat en wandel tot aan de spoorwegbrug. Volg het voetpad mee naar links, de bocht om. Je wandelt de Priemstraat in (recht tegenover de hoofdingang van station Brussel-Kapellekerk).
    Station Brussel-Centraal. Neem de hoofduitgang van het station en ga naar links in de richting van de Kunstberg. Ga rechts in de Keizerslaan en blijf verder volgen in de Ursulinenstraat. Ter hoogte van de hoofdingang van station Brussel-Kapellekerk ga je in de Priemstraat
     
  • Deelnameprijs
    De volledige reeks kost (inclusief btw):
    Jeugdwerkorganisaties, Trusty-leden en federaties van zelforganisaties van etnisch culturele minderheden : 400 euro
    Hoor je niet tot één van bovenstaande groepen? Dan bedraagt de kostprijs 525 euro

    Aparte vormingsdagen kostten (inclusief btw):
    Jeugdwerkorganisaties, Trusty-leden en federaties van zelforganisaties van etnisch culturele minderheden: 100 euro
    Hoor je niet tot één van bovenstaande groepen? Dan bedraagt de kostprijs per dag 140 euro
    Opgelet: wie inschrijft voor het volledige programma krijgt voorrang.
Nog vragen? contacteer lisa.dedeken@ambrassade.be